Väčšina strieborných, mosadzných, bronzových, alebo zlatých bohoslužobných predmetov, stojí za navrátenie ich starobylej krásy
a výnimočnosti v každom detaile. Náklady na ich opravy sú menej významné, ak vezmeme do úvahy, ich jedinečnosť, výpovednú
hodnotu, históriu, kvalitu spracovania či kvalitu samotného materiálu, ktorý má predpoklady omnoho dlhšej životnosti ako sú tie
dnešné - nové.
Sme pyšní na našu prácu. Náš tím skúsených remeselníkov obnoví každý Váš kalich, monštrancia, relikviár, cibórium, kadidelnica,
svietnik, večné svetlo, obetná miska, paténa, kustódium, zvonček, lodička, kríž, korpus či iné bohoslužobné predmety tak,
aby sa čo najviac priblížili pôvodnému stavu a zachovali si punc jedinečnosti.
Niektoré predmety nemusia vyzerať po reštaurovaní zákonite novo, ale môžeme im ponechať resp. dodať prirodzenú patinu doby.
Je však potrebné ich ošetriť, aby sa ďalej neznehodnocovali a vydržali aj pre budúce generácie. Starostlivo opravíme poškodené
miesta a, ak je to potrebné, vyrobíme a doplníme všetky chýbajúce časti podľa dobových pracovných postupov. Tu sa uplatní talent
a zmysel pre detail našich cizelérov, zlatníkov, rytcov či pasiarov aby sa čo najviac priblížili k originálnemu dizajnu. Každý diel je
reštaurovaný so zreteľom na zachovanie pôvodných ozdobných rytín, nápisov, puncových značiek, filigránov či vsadených
drahokamov a perál. Odstránime väčšinu škrabancov, vypadaného materiálu, preliačenín a iných nedokonalostí. Takto pripravíme
čo najlepší povrch pre následné pokovovanie podľa Vašich požiadaviek: zlátenie (rýdzosť 23,5 karatov), striebrenie (rýdzosť 999/1000)
alebo ich kombináciu. Pokovovať je možné aj medením či niklovaním.
Potom, čo predmety celý svoj život verne slúžili svojmu účelu a preniesli sa cez generácie, stanú sa po zreštaurovaní znovu
neoceniteľným a nenahraditeľným dedičstvom.
Projekt obnovy Akademických insígnií Univerzity Komenského v Bratislave
Žezlo rektora Univerzity Komenského v Bratislave
Žezlo dekana Právnickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave
Žezlo dekana fakulty bolo vyrobené v roku 1924 dobovými umeleckoremeselnými technikami spracovania, kde sa uplatnili predovšetkým
pasiarske, cizelérske, zlatnícke, klenotnícke či rytecké práce. Je vyrobené zo striebra rýdzosti 900/1000. Výnimku tvorí len paragraf
s lipovou ratolesťou v strede klenotu, ktorý je z mosadze a bol osadený v neskoršom období. Žezlo pozostáva z ôsmych častí navzájom
spojených svorníkom (klenot, florálna hlavica, šesťhranný pokál, zdobená hlavica s dvomi šesťhrannými prstencami, stredové madlo
šesťhranného a hviezdicového prierezu s dvomi šesťhrannými prstencami, spodná zdobená hlavica so šesťhranným prstencom a koncová
hlavica s vnútorným závitom a šesťhrannou podložkou). Celková dĺžka je 114cm.
Na vrchnej časti šesťhranného pokálu je v ozdobných skrinkových obrubách striedavo osadených 6 kusov ozdobných kameňov (3ks minerál
malachit a 3ks priehľadný granát rodolit červenej farby), ktoré sú vybrúsené do tvaru oválnych kabošonov rozmerov 10x6mm. Malachity
sú brúsené a osadené podľa ich pásikovej štruktúry vertikálne. V strednej - najširšej časti pokálu sa nachádza 6 kusov plasticky
cizelovaných ozdobných listov, tvarom a žilkovaním pripomínajúce listy dubu červeného. Na vrchných vertikálnych hranách tejto časti
pokálu je umiestnených šesť predsadených ozdobných zvlnených prvkov. Najširší šesťhranný horizontálny priemer hrany pokálu po obvode
lemuje rúrka, gravírovaná trambulírovaním, na ktorú nadväzujú rodvnaké prvky po spodných vertikálnych hranách pokálu. V spodnej časti
pokálu je osadených 6 kusov ozdobných kameňov - malachitov, v ozdobných skrinkových obrubách, vybrúsených do šesťhranného tvaru lodičky
s rozmerom 18x7mm. Osadené sú striedavo podľa vertikálnej a horizontálnej štruktúry pásikov. Pod pokálom sa nachádza hlavica šesťcípeho
hviezdicového prierezu, vo vrcholoch podobne vertikálne lemovaná gravírovanými prvkami a s dvomi šesťhrannými prstencami. Vrchný – širší
prstenec je osadený striedavo tromi malachitmi a tromi granátmi rodolitu červenej farby, ktoré sú vybrúsené do tvaru oválneho kabošona
s rozmerom 14x10mm. Malachity sú brúsené podľa pásikovej štruktúry. Jeden má pásikovú štruktúru orientovanú horizontálne, druhý šikmo a
tretí vertikálne. Osadené sú v ozdobných skrinkových obrubách. Na spodnom – užšom prstenci je striedavo osadených 6 kusov ozdobných
priehľadných kameňov (3ks granát rodolit červenej farby a 3 ks hnedožltý kremeň - citrín) v ozdobných skrinkových obrubách. Kamene sú
vybrúsené do tvaru okrúhleho kabošona s priemerom 7mm.
Stredové madlo tvoria prvky šesťhranného a hviezdicového prierezu s dvomi šesťhrannými prstencami bez kameňov, ktoré rozdeľujú madlo na
tri časti rovnakej dĺžky. Stredná časť pravidelného šesťcípeho hviezdicového prierezu je opäť vo vrcholoch vertikálne lemovaná prvkami,
ktoré sú gravírované trambulírovaním. Ukončenie žezla je tvorené ozdobnou hlavicou šesťcípeho hviezdicového prierezu na vrcholoch s
vertikálne lemovanými gravírovanými prvkami, ktoré sa v spodnej tretine hlavice zbiehajú. Hlavica má menší šesťhranný prstenec bez osadených
kameňov a šesťhranný prstenec osadený šiestimi ozdobnými priehľadnými kameňmi (hnedožltý kremeň - citrín). Brúsené sú do tvaru okrúhleho
kabošona s priemerom 7mm a osadené v ozdobných skrinkových obrubách. V troch vnútorných hranách hlavice sú umiestnené tri ozdobné priehľadné
kamene (granát rodolit červenej farby) vybrúsené do oválneho tvaru kabošona rozmeru 7x5mm podobne osadené v ozdobných skrinkových obrubách.
Ukončenie žezla tvorí šesťhranná podložka a koncová šesťhranná hlavica so zbiehajúcimi sa gravírovanými prvkami a s vnútorným závitom.
Žezlo má odlomený vrchný klenot, na viacerých miestach je prasknuté, preliačené, pričom je poškodený aj prvok slúžiaci na jeho samotné osadenie.
Segmenty, ako sú ozdobné obruby kameňov, florálne prvky a trubkové gravírované lemy sú na niektorých miestach zlomené preliačené a prasknuté.
Poškodené, ale aj chýbajúce sú aj ich kotevné časti. V niektorých obrubách sú uvoľnené ozdobné kamene. Segmenty boli pôvodne zlátené, ale
vplyvom používania žezla sa zlátenie znehodnotilo trením a v súčasnej dobe nie je dostatočne výrazné. Podobne je znehodnotené aj samotné
strieborné telo žezla. Jedná sa o množstvo hlbokých rýh, škrabancov, preliačenín, prasklín a rozpadajúcich sa výrobných spojov. Telo žezla,
ako aj jeho jednotlivé prvky sú poškodené oxidáciou vplyvom vlhkého a kyslého prostredia a používania – striebro na viacerých miestach získalo
hnedé až čierne zfarbenie - nežiadúcu patinu. Vypracoval: CENTRAL ART REGISTER, s.r.o.